SEO och SEM värde-kalkylator
SEO- och SEM-kalkylatorn ger en osäker men snabb uppskattning av effekten av SEM och SEO separat och i kombination. Alltså, sökmotorannonsering och Sökmotoroptimering.
Grafen visar 54 månader av SEO åtgärder och SEM annonsering och en uppskattning av de bestående värden kan ha genererats därefter.
Begrepp och förklaringar
SEM = Search Engine Marketing
SEO = Search Engine Optimization
Sökordstrafik / sökvolym
Antal sökningar för specifika sökord. Kalkylatorn utgår ifrån att det är en bredd av sökord som används. För enskilda sökord skulle SEO ha en mer dramatisk effekt där rank 1 kan ge hela 40% av alla klick medan alla rankningar efter 10 delar på mindre än 10% av all trafik.
Budget
Den summa som avsätts för SEM-kampanjen.
Värde per konvertering
Den genomsnittliga vinsten per genomförd konvertering, e.g. genomsnittlig vinst per försäljningstillfälle eller genom varje nyförvärvad kund.
Konverteringsfrekvens:
Andelen besökare som konverterar. För många branscher är 3.5 % acceptabelt, men om din branschs snitt är högre kan det vara utrymme för förbättring. Är din sida ny är måttet troligen missvisande men har du en äldre sida du vill annonsera bör detta ge en fingervisning.
Konverteringsfrekvens beror på ert erbjudande och hur ni framför det men även hur relevant trafik ni har. Att pricka rätt målgrupper är viktigt. Det gäller att välja relevanta sökord sett även till sökintention för att få en hög Konverteringsfrekvens.
Klickfrekvens (CTR):
Andelen visningar som leder till klick. De flesta SEM-kampanjer ligger runt 6 % men talet kan variera mycket.
SERP rank för sökord
Positionen i sökresultaten för ett visst sökord. Kalkylatorn använder detta som ett mätvärde för att bedöma sidans (eller sidornas) ”Search relevance” och ”Page experience” och viktar detta till 50% av din annons rankningsförmåga, ”ad-rank”. Resterande 50% av ad-rank baseras på CTR som huvudsakligen beror på hur väl annonsen är utformade men till vis del även på sidans kvalité och relevans.
Flera av faktorerna påverkar varandra och google är inte så transparent med hur deras budgivning går till och hur de viktar olika faktorer. Sidans SERP position är dock bestämd av Google och bör linjera med hur de prissätter sin annonsering. Vi vet också att sidorna på position 1-3 tar nästan hälften av alla organiska klick och topp 10 nästan alla klick. Få går till sida två av Googles sökresultat.
Hur väl en sida rankar organiskt bör alltså ha en stor inverkan på ad-rank vilket i sin tur, tillsammans med budget, utgör din köpkraft när du köper (budar hem) sökannonsplatser.
Keyword Cost
Den kostnad du betalar för ett specifikt sökord. Kostnaden beror på värdet av en konvertering, i marknader där en ny kund kan vara värd tiotusentals kronor kan ett klicka kosta hundratals kronor om konverteringsfrekvensen också är relativt hög.
Exempelvis kostar klick inom rese och bostadsindustri lite trotts att konverteringarna är värda mycket, detta då konverteringsfrekvensen är låg. Möjligen för att folk surfar, drömmer, funderar och jämför under en lång tid innan ett köp genomförs. Detta medan sökannonsering för juridiska tjänster har en hög CPC eftersom de som söker troligen ofta har ett specifik och mer akut behov trots.