digivestify

Är sök­motoroptimering (SEO) lönsamt?

För dig som driver ett företag är SEO troligtvis en lönsam investering.

98 procent av svenskar uppgav att de söker information om varor och tjänster på internet i en undersökning gjord av webbhotellet Loopia innan covidpandemin.

Ser du ditt företag längst upp i sökresultatet om du öppnar ett webbläsarfönster i inkognito och söker efter den produkt eller tjänst du säljer?

De som söker produktinformation gör det ofta för att bestämma sig för om de ska genomföra ett köp eller helt enkelt vart de kan genomföra köpet. Ibland letar de helt enkelt efter en bra leverantör då de redan bestämt sig för att köpa.

Ofta söker folk efter produktfördelar för att med logik kunna motivera sitt kommande köp. Att synas längst upp i dessa sökresultat är därför otroligt värdefullt. Detta eftersom du kan fånga potentiella kunder som är långt in i processen att fatta ett beslut utan att du behövt lyfta ett finger.

Hur värdefullt är det att synas längst upp i sökresultaten?

Värdet av SEO är kvantifierbart, mätbart och går att bestämma exakt i svenska kronor. Detta eftersom sökmotorer säljer första- och andraplaceringen bland sökresultat till högstbjudande.

Många företag betalar tiotusentals kronor i månaden för sökannonsering, alltså betalda placeringar. Ett klick kan kosta allt ifrån några ören till hundratals kronor. Allt är prissatt utifrån vad marknaden är beredd att betala för en potentiell kund.

Säljer du verkstadsmaskiner kan en kund vara värd tusentals kronor. Säljer du strumpor kanske en genomsnittlig affär bara är värd några kronor. Det finns förstås fler köpare av strumpor än verkstadsmaskiner så för att få ett värde på SEO behöver du titta till både volym och pris. Har du ett Google-konto kan du hitta denna information via Search console och Google Ads. Enklast är dock att använda en SEO-tjänst som Semrush, Ahrefs eller SE-ranking.

Direkta resultat istället för att investera i SEO?

Att betala för sökplaceringar (SEM med exempelvis Google ads) ger resultat direkt och kan många gånger vara en bra start för en ny webbplats eller viktigt komplement till SEO för en etablerad webbplats som redan får organisk trafik.

En investering i SEO ger resultat på sikt men resultatet är mer beständigt och om du underhåller webbplatsen med kontinuerliga uppdateringar kan resultatet inte bara var beständigt utan ackumulativt. Mer trafik ger mer trafik på internet. Detta är också en utav anledningarna till att betald sökannonsering kan vara ett komplement för den betalda trafiken kan ge en del återkommande besökare och kunder. På så sätt slutar inte effekten av betalda sökplaceringar så fort du slutar betala men i stort kan man säga SEO ger ett beständigt resultat på sikt medan betalda sökplaceringar ger ett direkt resultat som försvinner så fort du slutar betala för sökplaceringarna.

Det finns 3 anledningar till att arbeta med SEO i kombination med betalda sökplaceringar,

  1. De flesta människor idag vet att en betald placering är en typ av reklam och inte nödvändigtvis reflekterar det bästa resultatet för det som de söker efter. Därför scrollar många vidare och väljer någon utav de första icke-sponsrade sökträffarna.
  2. Genom betalda sökannonsering får du information om dina kunder och besökare som du kan använda för att skapa målgruppsanpassat innehåll på din webbplats.
  3. Betalda sökannonsering blir billigare för dig om din hemsida redan har en hög organisk placering för sökningarna. Detta eftersom sökmotorer vill presentera bra och relevanta resultat. Om din hemsida inte kvalificerar för sökningen så kommer en sökmotor inte ranka din hemsida för sökningen oavsett hur mycket du betalar.

För att summera så handlar SEO nästan uteslutande om att servera sökare med relevant information.

Ju större marknad och desto konkurrenskraftigare erbjudande du har desto mer är det värt att investera i SEO.

Betalar du för placeringar bör du också arbeta med SEO för att ta del av synergieffekterna som ger lägre annonspriser, långsiktig och beständig tillväxt.

Vill du ha hjälp med SEO? Kika på våra paket eller kontakta vår webbkonsult Alexander så berättar han mer.

Digivestify

En hållbar digital lösning för din marknadskommunikation.

Vi arbetar datadrivet för att de webbplatservi förvaltar ska ge bättre resultat och mer värde - månad för månad.

Eller kontakta vår webbkonsult

direkt på,