digivestify

.com eller .se som toppdomän?

Att välja rätt toppdomän är ett viktigt steg när du bygger din närvaro online. Valet kan påverka allt från SEO och varumärkesbyggande till hur användare uppfattar din verksamhet. Nedan jämför vi för – och nackdelar med .com och .se.

.com fördelar

  • .com är globalt igenkänd.
  • .com ger intrycket av en större, mer internationell aktör.
  • .com är generell men framförallt förknippad med företag (companies) och försäljning (commerce).
  • .com upplevs som standard på internet och användare kan rentav anta att en webadress borde sluta med “.com”.

Fundera på var din målgrupp befinner sig. Om majoriteten finns utanför Sverige kan en .com vara mer lämplig.

Om webbplatsen inte ska användas för att presentera ett företag eller för att bedriva försäljning kanske en annan topdomän är mer lämplig.

.se fördelar

  • .se kan ge bättre synlighet om riktar du främst dig mot en svensk publik. Detta då sökmotorer kan prioritera lokala domäner i Sverige.
  • .se signalerar att företaget är svenskt vilket ofta skapar ökat förtroende hos svenska kunder.

Ha en strategisk plan: var vill ni vara om fem år, och hur viktigt är det att kommunicera internationellt vs. lokalt? För företag med enbart Svenska kunder eller där exempelvis “Made in Sweden” som del varumärke är .se passande.


Tillgänglighet och varumärkesskydd

Populära .com-domäner är ofta upptagna, så du kan behöva kompromissa med stavning. Problemet med detta är att hackers och bedragare även samma taktik för att imitera företag och lura användare. Du kan använda en,

  • Förkortning – exempelvis använder Svenska cellulosa SCA.com.
  • Suffix, exempelvis namn + ort eller namn + tjänst. Denna metod medför fördelen att ett viktigt sökord hamnar i namnet. (domännamn väger tungt i sökresultat, att ha med tjänst, ort eller produkt i domännamnet kan vara en enkel och effektiv taktik). Tänk dock på att du riskerar att konkurera med ortrelaterade sökningar

Många namn är också tagna för .se, men där finns betydligt fler lediga namn. Ett yttligare alternativ kan vara at välja en helt annan topdomän. Exempelvis är .nu också rätt vanlig och igängkänd i Sverige. En av sveriges största webbplatser heter prisjakt.nu.

Valet mellan .com och .se beror till stor del på din målgrupp, expansionsplaner och varumärkesstrategi. Att säkra båda domänerna kan ofta vara en bra investering, särskilt om du vill skydda ditt varumärke mot framtida konflikter.

Andra topdomäner, språk och strukturer

Har ni eller kommer ni ha kunder i våra grannländer kan det vara en värt att säkra topdomänerna där. Då kan varje språkområde få en egen webbplatsdel och e-postadress. Detta går dock att delvis lösa med sufix och subdomäner. Exempelvis,

  • fi.dindomän.com
  • support.fi@dindomän.com

För webbplatsen kan man även använd mappar. Vilket är en vanlig lösning.

  • dindomän.com/se
  • dindomän.com/fi

I Norden finns dessa toppdomäner,

  • .se (Sverige)
  • .no (Norge)
  • .dk (Danmark)
  • .fi (Finland)
  • .is (Island)

Andra toppdomän-alternativ

En toppdomän eller TLD (Top level domain) är den delen som avslutar ditt domän namn. Det är bara ett register med adresser till webbplatser. Det finns många toppdomäner som kan vara värdefulla för ditt varumärke.

.org förknippas ofta med ideella organisationer, vilket skapar förtroende hos användare som värdesätter samhällsansvar.

.net fungerar som en allmän domän och kan vara ett bra alternativ om .com är upptaget.

Andra varianter så som .co, .io eller .eu kan ge en modern, internationell prägel och öppna upp för nya marknader. Att säkra flera toppdomäner är en smart strategi för att både skydda och bredda företagets digitala närvaro.

  • .org – Ideell framtoning som inger förtroende och samhällsansvar.
  • .net – Allmänt alternativ när .com är upptaget. Passar bredare verksamheter.
  • .co  – Modern och kort, ofta använd som förkortning för “company”.
  • .io  – Populär bland tech-startups och digitala tjänster. (Då io kan läsas som Input/Output)
  • .eu  – Europeisk identitet, riktad till företag med EU-fokus.
  • .nu  – Anspelar på aktualitet.

Det finns även en rad nya, mindre kända toppdomäner inriktade mot mer specifika användningsområden, så som,

  • .clothing
  • .toys
  • .investments

Vi rekomenderar i normafallet inte dessa, speciellt inte för en svensk marknad. För det nya bolaget som vill vara lite “inne” kan det dock vara både ett bade stillistisk och kommunikativt sätt att kommunicera vad företaget säljer. Dessutom finns det goda möjligheter att få tag på ett ett bra, kort och ledigt namn.

Kan vara dyrt att vänta med domänköp

En större budget ger utrymme att registrera namnet under flera toppdomäner. Klokt är att om möjligt köpa .com då den är dominerande. Det är ett sätt att säkra toppdomänerna, skydda och bredda företagets framtida digitala närvaro.

Ditt namn är skyddad, ingen kan registrera ditt varumärke under de toppdomäner du redan köpt.

Om någon registrerar eller har registrerat ditt namn och varumärke under .se kan du pröva din rätt till domänen via internetstiftelsen. Det är dock svårt och tidskrävande. För andra toppdomäner blir ännu svårare och troligtvis dyrt.

Företag i Hongkong registrerade vårt namn under .com

En gång var vi med om att ett företag i Hongkong registrerade vårt namn under .com inom en timme efter att vi registrerat .se i Sverige. Troligtvis i syfte att eventuellt kunna sälja oss domämnen dyrt i framtiden eller, värre, på något sätt utnyttja vårt varumärke i syfte att konkurrera eller bedriva bedrägerier. I detta fall hade vi inga planer på att någonsin nå en intrenationell marknad med värumärket men läxan var lärd.

Det finns företag i hela världen vars verksamhet helt eller delvis går ut på att köpa och sälja domännamn.

Att köpa en redan är registrerad dotcom-domän kan kosta många tusentals kronor.

Domäner på auktion med bud på hundratals tusen kronor.
Från amerikanska domännamnsleverantören Godaddy.

I många fall kan det vara gott nog att bara registrera .se eller en billigare internationell domän så som .net, .eu eller .io. Dessutom kan det vara mycket enklare att få tag på ett kort namn som representerar sitt varumärke. Att hitta en kort .com domän är idag mycket svårt.

TLDR – samanfattning

I de flesta fall rekommendera vi att svenska företag med en huvudsakligen svensk målgrupp att,

  • Registrera både .se och .com, om möjligt.
  • Använd .se som huvuddomän.

Digivestify

En hållbar digital lösning för din marknadskommunikation.

Vi arbetar datadrivet för att de webbplatservi förvaltar ska ge bättre resultat och mer värde - månad för månad.

Eller kontakta vår webbkonsult

direkt på,